Κέβιν Σπέισι: Μία επιτυχημένη δολοφονία χαρακτήρα;

Όλοι οι φαν της σειράς «House of Cards» που μεταδίδεται από το Netflix παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις γύρω από τις κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση εκ μέρους του πρωταγωνιστή Κέβιν Σπέισι. Οι κατηγορίες αυτές έχουν, όπως φαίνεται, αντίκτυπο στη συνέχεια της σειράς καθώς υπάρχουν σκέψεις είτε για να κοπεί μετά την επόμενη σεζόν ή ακόμα και να «δολοφονήσουν» τον τηλεοπτικό χαρακτήρα του «Φράνκ Άντεργουντ» και να συνεχίσουν μόνο με την γυναίκα του Κλαιρ που την υποδύεται η Ρόμπιν Ράιτ.

Ένα πάρα πολύ σημαντικό ερώτημα που μπορεί να προκύψει από αυτή τη περίπτωση είναι κατά πόσο ο Κέβιν Σπέισι υπήρξε «θύμα» μιας δολοφονίας χαρακτήρων. Είναι γεγονός πως δεν υπήρξε κάποια εσκεμμένη επίθεση προς το πρόσωπό του και η απαγγελία της κατηγορίας δεν αποτέλεσε μέρος μιας συνολικής προσπάθειας αποδόμησης της εικόνας του δημοφιλούς ηθοποιού. Ωστόσο, το γεγονός ότι έγινε δημόσια, αφορούσε ένα δημόσιο πρόσωπο και κατάφερε να του προκαλέσει αρκετά προβλήματα στη καριέρα του και στις επικείμενες δουλειές του ( το Netflix δεν θα μεταδώσει ούτε την ταινία «Gore» με πρωταγωνιστή τον Κέβιν Σπέισι, ο  εκπρόσωπος του, Staci Wolfe, διέκοψε τις σχέσεις μαζί του, ενώ η Σκότλαντ Γιαρντ ξεκίνησε έρευνα, μετά την καταγγελία για σεξουαλική παρενόχληση άνδρα ηθοποιού από τον Σπέισι, όσο ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Old Vic. στο Λονδίνο) αποτελεί ξεκάθαρα «δολοφονία» της εικόνας του και της φήμης του. 

Ο Κέβιν Σπέισι αποτελούσε ένα πρότυπο ηθοποιού τα τελευταία χρόνια ενώ βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του. Το βάρος όμως των κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση σε ανήλικο τον οδήγησαν στη κυριολεξία «εν μία νυκτί'» στη καταρράκωση της εικόνας του αλλά και καταστροφή της πορείας του. Συνεπώς, ο χρόνος κατά τον οποίο δημοσιεύτηκαν αυτές οι κατηγορίες εγείρει το ερώτημα εάν ήταν τυχαίες ή εάν αποτέλεσαν μία εσκεμμένη προσπάθεια «δολοφονίας χαρακτήρα».

Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να καταστήσουμε σαφές το τι αποτελεί δολοφονία χαρακτήρα, ποια η διαφοροποίηση από τις επιθέσεις κατά του χαρακτήρα ενός ατόμου και ποια είναι η σχέση της διαδικασίας αυτής με την αλήθεια των κατηγοριών.

Ως Δολοφονία Χαρακτήρα (Character Assassination) νοείται μία διαδικασία η οποία αποτελεί μία δημόσια, επιτηδευμένη  και συστηματική επίθεση κατά ενός προσώπου. Επιτελείται με άμεσες ή έμμεσες, λεκτικές ή μη, επιθέσεις στον χαρακτήρα  ή τη φήμη ενός προσώπου. Οι επιθέσεις αυτές εστιάζουν στο ήθος, τις ηθικές αρχές, την ακεραιότητα του χαρακτήρα και εν γένει τη δημόσια εικόνα ενός προσώπου.

Οι επιθέσεις αυτές έχουν σαν στόχο την αλλοίωση της εικόνας του προσώπου που τις δέχεται και την αμφισβήτηση των κοινών αξιών που διέπουν μια κοινωνική, πολιτισμική ή πολιτική ομάδα. Με αυτόν τον τρόπο, το άτομο που δέχεται την επίθεση δεν θεωρείται ότι μπορεί πλέον να σταθεί ή να συμμετέχει στην κοινωνική ομάδα του.

Οι επιθέσεις είναι συστηματικές έως ότου η εικόνα του ατόμου που τις δέχεται να απονομιμοποιηθεί πλήρως και να μην έχει τη δυνατότητα επανάκαμψης. Η δολοφονία χαρακτήρων διαφέρει από τις απλές επιθέσεις ή κατηγορίες κατά ενός προσώπου. Μία επίθεση κατά του ήθους, η στοιχειοθέτηση κατηγοριών ή η απόδοση ευθυνών μπορεί να είναι προϊόν τυχαίων γεγονότων ή και αποτελέσματα μεμονομένων περιστατικών – κρίσεων.

Με βάση τα παραπάνω, διερωτάται κανείς κατά πόσο η δημοσιοποίηση των κατηγοριών περί σεξουαλικής παρενόχλησης όντως αποτέλεσαν μια αποτελεσματική δολοφονία χαρακτήρα. Η απαγγελία μιας κατηγορίας από μόνη της δεν αποτελεί και δεν πρέπει να συνδέεται με τη δολοφονία χαρακτήρων. Η κατηγορία είναι απλώς μία απόδοση ευθυνών για μία άδικη πράξη. Δεν αποτελεί συστηματική προσπάθεια αποδόμησης της εικόνας και της φήμης ενός ανθρώπου ή οργανισμού.

Κατά συνέπεια, εκ πρώτης όψεως και εφόσον δεν φαίνεται να υπάρχουν σημάδια συστηματικής προσπάθειας για να καταστραφεί η φήμη και η καριέρα του γνωστού ηθοποιού δεν θα μπορούσαμε να εντάξουμε τις κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση στη διαδικασία δολοφονίας χαρακτήρων ακόμα και αν πρόκειται για δημόσιο πρόσωπο. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι άλλες παρόμοιες περιπτώσεις είτε κατά το παρελθόν είτε στο μέλλον δεν θα είναι απόπειρες ή επιθέσεις δολοφονίας χαρακτήρων.  Τα σεξουαλικά σκάνδαλα πάντοτε ήταν μία από τις βασικές ενέργειες στη διαδικασία δολοφονίας χαρακτήρων δεδομένου ότι καταρρακώνουν την εικόνα και την αξιοπιστία ενός δημόσιου προσώπου.

Θα μπορούσε ο Κέβιν Σπέισι να ξεφύγει από τις κατηγορίες;

Η διαχείριση των αρχικών κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση σε ανήλικο από τον Κέβιν Σπέισι δεν ήταν η πιο αποτελεσματική που θα μπορούσε να είχε κάνει ο ηθοποιός. Η αρχική του απάντηση στις κατηγορίες ήταν να παραδεχτεί έμμεσα την ενοχή χωρίς να αρνείται τη πράξη ενώ ταυτόχρονα να χρησιμοποιεί τη στρατηγική της υπέρβασης προσπαθώντας να δώσει έμφαση στις σεξουαλικές του προτιμήσεις, επιδιώκοντας έτσι να πραγματοποιήσει έναν αποπροσανατολισμό στον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ θα διαχειρίζονταν την είδηση. Με άλλα λόγια, η απάντησή του αποσκοπούσε στο να θαφτεί το πρώτο σκέλος της απάντησης που ήταν μια μετάθεση ευθύνης στο ποτό, που θεωρούσε ότι θα τον απαλλάξει από τις κατηγορίες (ήμουν μεθυσμένος) και να τονιστεί το δεύτερο σκέλος που ήταν η αποκάλυψη που εν δυνάμει θα μπορούσε να ήταν μία πρώτης τάξεως «κίτρινη» είδηση.

Δεδομένου της ευαισθησίας στα ζητήματα των σεξουαλικών παρενοχλήσεων ανηλίκων από διάσημα πρόσωπα που υπήρχε το τελευταίο διάστημα μέσω της γαλλικής περίπτωσης (κίνημα #metoo)  το αποτέλεσμα της δήλωσης δεν είχε τα επιθυμητά ή έστω αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντίθετα, καταρράκωσε πλήρως την εικόνα του ηθοποιού δείχνοντας ένα μέθυσο εκμεταλλευτή νέων ηθοποιών.

Ποια θα ήταν μία αντίδραση η οποία ενδεχομένως να τον βοηθούσε έστω και να κερδίσει λίγο χρόνο; Η απάντηση είναι: Η απλή άρνηση. Το βάρος της απόδειξης συνήθως την έχει ο κατήγορος. Κατά συνέπεια, στη περίπτωση που ο Κέβιν Σπέισι αρνούνταν τις κατηγορίες, ο κατήγορος όφειλε να προσκομίσει αποδείξεις ότι αυτές ευσταθούν. Αυτό θα επέτρεπε στον γνωστό ηθοποιό να κερδίσει χρόνο, πράγμα που δεν θα είχε τόσο γρήγορες αρνητικές συνέπειες στη καριέρα του και δεν θα μπορούσαν με τόση ευκολία οι τηλεοπτικοί όμιλοι να λάβουν αρνητικές αποφάσεις για το μέλλον του. Εάν οι κατηγορίες αποδεικνύονταν ότι δεν ευσταθούσαν τότε θα επρόκειτο για εσκεμμένη απόπειρα δολοφονίας χαρακτήρα.

Κλείνοντας, μόνο το μέλλον θα δείξει εάν ο Κέβιν Σπέισι καταφέρει να επανέλθει μετά από αυτά τα χτυπήματα. Σίγουρα σε κάποιο βαθμό η προηγούμενη καλή φήμη του ως καλού ηθοποιού μπορεί να τον σώσει από τη πλήρη καταστροφή. Αυτό όμως, μέλει να αποδειχθεί και μόνον εφόσον δεν βγουν πολλές άλλες παρόμοιες κατηγορίες στη δημοσιότητα και ενδεχομένως εάν δείξει πλήρη μετάνοια και μεταμέλεια για τις πράξεις αυτές. Βέβαια και πάλι υπάρχουν περιπτώσεις όπου η καταστροφή της φήμης είναι τόσο μεγάλη που δεν υπάρχει επιστροφή.

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s